Dlaczego inwentaryzacja jest ważna?
Istotność inwentaryzacji: 5 powodów, dla których każda firma potrzebuje częstych inwentaryzacji Jeśli odkładałeś inwentaryzację na później do lub nawet pomyślałeś, że jej nie potrzebujesz, mamy nadzieję, ze ten artykuł zmotywuje cię do ponownego przemyślenia tematu. Nieważne, czy twoja firma jest mała, czy duża, regularne inwentaryzacje się opłacają – naprawdę! Poprzez regularnie przeprowadzane inwentaryzacje masz wgląd w działanie twoich sklepów i w efekcie możesz znaleźć nowe możliwości zwiększenia zysków i udoskonalić swoją firmę. Pozwól nam cię przekonać, że inwentaryzacja pełni nieodzowną rolę w prowadzeniu firmy.
Czym jest inwentaryzacja?
Inwentaryzacja (lub remanent) to proces przeliczania i weryfikacji towarów znajdujących się w magazynach i na salach sprzedaży. Częstotliwość tego procesu może się różnić, w zależności od branży: w niektórych wystarczy jeden lub dwa razy do roku, inne preferują częstsze – co miesiąc lub kwartalnie.
Wykryte podczas inwentaryzacji różnice pomiędzy faktycznym stanem towaru znajdującym się w sklepie a tym, który jest zaksięgowany, pozwolą wychwycić istotne kwestie i zastosować procesy poprawiające zarządzanie i kontrolę towaru. To z kolei prowadzi do wzrostu zysków w przyszłości.
5 powodów dla których każda branża potrzebuje regularnych inwentaryzacji
1. Wykrywanie kradzieży i zapobieganie stratom
Prawda jest taka, że w sprzedaży detalicznej kradzieże są zjawiskiem częstym i skutkują rozbieżnościami i stratami. Nigdy nie uda się wyeliminować problemu kradzieży całkowicie, jednak regularne inwentaryzacje mogą zwrócić twoją uwagę na kwestie bezpieczeństwa (czy istnieje potrzeba zatrudnienia pracowników ochrony), a także odstraszyć nielojalnych pracowników, którzy dopuszczają się kradzieży. Częste inwentaryzacje uwydatnią także inne problemy, takie jak: uszkodzony towar zalegający w magazynie, problemy przy księgowaniu dostaw i niewydajne kontrolowanie stanu magazynowego
2. Gwarancja osiąganie celów sprzedażowych
Jeśli w twoich sklepach są różnice pomiędzy zakładanym stanem magazynowym a tym co faktycznie znajduje się w sklepie, wówczas odbije się to na celach sprzedażowych, które ustaliłeś. Znacznie lepszym wyjściem będzie odnalezienie tych różnic wcześniej niż na koniec roku, kiedy nie będzie już czasu na wyjaśnienie wszystkich niezgodności.
3. Ustalenie wydajności produktów
Ważną kwestią jest ustalenie, które produkty się sprzedają, a które nie. Podczas inwentaryzacji uwidoczni się to – jeśli duża ilość towaru zalega w magazynie i na półkach sklepowych, może to oznaczać, że produkt ten nie sprzedaje się najlepiej. Prawdopodobnie będziesz musiał obniżyć jego cenę lub wyeksponować go w innym miejscu aby napędzić sprzedaż. Działa to również w drugą stronę – jeśli masz mniej danego towaru niż zakładałeś, może być to spowodowane dobrym umiejscowieniem lub dobrą sprzedażą ogólną.
4. Maksymalne zwiększenie efektywności procesu zamówień
Inwentaryzacja, jak wcześniej wspomniano, może wykazać braki, z których wcześniej nie zdawałeś sobie sprawy. To może spowodować konieczność zamówienia większej ilości danego produktu, który dobrze się sprzedaje. Może się też zdarzyć, że zamówiłeś całą paletę popularnego produktu, który zejdzie „na pniu” i jesteś przeświadczony, że jest ona w magazynie. Tymczasem inwentaryzacja może wykazać, że towar na palecie uległ uszkodzeniu, został skradziony lub w ogóle nie dostarczony.
5. Wzmocnienie twoich strategii cenowych
Inwentaryzacja ukaże ci twoje finanse w jasnym świetle. To doskonała okazja by przeanalizować sprzedaż, zyski, które produkty wyprzedają się od ręki, a które zalegają na półkach. Teraz nadchodzi najlepszy czas na dopasowanie strategii cenowych, które pozwolą ci osiągnąć większe zyski.