Zrozumienie dlaczego łańcuch dostaw jest tak ważny można łatwo zobrazować na podstawie niedawnego incydentu, który miał miejsce podczas gali rozdania Oskarów. Niewłaściwa osoba otrzymała niewłaściwy dokument, co spowodowało chaos i zażenowanie aktorów, kiedy „La La Land” otrzymał główną nagrodę, a w rzeczywistości należała się ona filmowi „Moonlight”.
Ważne jest zrozumienie różnicy między łańcuchem dostaw a logistyką.
Łańcuch dostaw
Łańcuch dostaw jest to sieć ludzi, organizacji, czynności i informacji zaangażowanych w dostarczenie usługi lub produktu od dostawcy do odbiorcy.
Podstawowa struktura łańcucha dostaw składa się z:
- Dostawca (surowca)
- Producent
- Hurtownik
- Sprzedawca
- Klient
LogistykaLogistyka polega na dostarczeniu właściwego produktu właściwemu odbiorcy we właściwej ilości, właściwej jakości, właściwym miejscu, właściwym czasie i właściwej cenie – zasada 7W logistyki.
Logistyka to podejmowanie działań, natomiast łańcuch dostaw to sieć przedsiębiorstw, które razem pracują i koordynują swoje działania w celu dostarczenia produktu lub usługi do klienta.
Istnieje kilka określonych czynności, które są istotne dla prawidłowego działania łańcucha dostaw.
- Zapas – posiadanie wiedzy na temat miejsca przechowywania zapasu oraz jego ilości jest kluczowe, zarówno na początku łańcucha przy zaopatrywaniu producenta w surowiec czy też przy zapewnieniu dokładnie wykonanego produktu dla klienta przez sprzedawcę.
- Dane – przepływ danych z jednej części łańcucha do kolejnej jest kluczowy. Kiedy wszystkie części łańcucha dostaw posiadają te same dane w tym samym czasie, zwiększona wydajność informacji zredukuje błędy i ostatecznie spowoduje oszczędności ze względu na brak strat.
- Dostawy – jeśli zobowiązałeś się klientowi, bądź kolejnemu elementowi łańcucha dostarczyć produkt, upewnij się, że jesteś w stanie to zrobić.
- Finanse – niewiedza o kosztach transportu, zarobkach pracowników i kosztach dystrybucji może mieć negatywny wpływ na cały łańcuch dostaw.
Dzięki poprawnej realizacji łańcucha dostaw, zwiększysz poziom obsługi klienta, ponieważ następnym jego elementem jest dostarczenie klientowi właściwego produktu o właściwym czasie. Kolejnym efektem będzie zwiększenie zysków firmy – jeśli wiesz kto i kiedy potrzebuje danego produktu, generujesz mniej strat. Alternatywą jest dostarczenie niewłaściwego produktu niewłaściwej osobie, co za tym idzie, potencjalna strata klientów, zysków i uczucie zażenowania, podobne do tego, które towarzyszyło gwiazdom filmowym podczas Oscarów.